piątek, 28 listopada 2014

Chwyty marketingowe

Według Philipa Kotlera: Marketing jest procesem społecznym i zarządczym, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć, poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów. Dla wielu z nas marketing znaczy tyle samo, co perswazja. Dzieje się tak, ponieważ elementy marketingu (np. reklama) są widoczne niemal wszędzie. Poprzez ich nachalność, nie potrafimy patrzeć na nie obiektywnie.

Marketing jest sztuką sprzedawania produktów. Mimo, iż posiada więcej przeciwników, niż zwolenników, nadal trzyma się świetnie. Konsumenci ulegają zewnętrznemu wpływowi i kupują przede wszystkim produkty znane ze środków masowego przekazu. Kto nie wolałby kupić przecenionej patelni wypromowanej firmy, niż tego samego produktu, ale firmy o nieznanej nazwie? W rzeczywistości, aby dany produkt dobrze się sprzedawał, musi być wcześniej „wylansowany”.

Po dłuższym czasie uruchamia w człowieku pewne procesy, które są efektem emocjonalnej manipulacji. Marketingowcy są profesjonalnie wyszkoleni w swojej dziedzinie. Wiedzą, jakie metody stosować, aby przykuć uwagę Wykorzystują specjalistyczną wiedzę z różnych dziedzin np. psychologii. Cała „walka” o konsumenta rozegra się na polu jego zmysłów, które odpowiadają za percepcję.

Aby lepiej opisać mechanizm zdobywania konsumenta, przedstawię kilka chwytów marketingowych, z których nawet największe firmy:

  • przekaz skierowany do najmłodszych odbiorców. Powszechnie wiadomo, że dzieci nie myślą konstruktywnie i często ulegają wpływom. Według nich, produktów znanej marki nie da się niczym zastąpić, nawet tych równie dobrych, lecz nieznanej firmy. Marketing zyskuje na tym podwójnie, ponieważ promowane produkty zyskują ogromną rzeszę młodych konsumentów
  • zasada autorytetu – opinie specjalistów w danej dziedzinie (np. lekarza) lub znanych ludzi (np. aktora) mają ogromny wpływ na decyzję konsumenta. Coraz częściej widzimy reklamy, w których dany produkt poleca profesjonalista. W rzeczywistości może okazać się jednak, że osoba ta wcale nie jest tą, za którą się w owej reklamie podaje. Przykładem może być również reklama natywna, w której znana osoba spożywa napój, odwrócony etykietą w stronę kamery.
  • promocje – nieodłącznym elementem każdej promocji jest kolor czerwony, który znakomicie przykuwa uwagę. Oprócz tego, znakomicie sprawdza się również wyświechtana końcówka 99 groszy. Większość klientów chętniej sięgnie po produkt kosztujący 9,99 niż 10 zł.
  • prezentacja – wygląd produktu czy reklamy na ogromny wpływ na wybór konsumenta. Niektóre firmy zyskują żywymi kolorami i dużymi napisami, inne swoim minimalizmem. Wszystko zależy od rodzaju zaoferowanej usługi czy towaru
Firmy dwoją się i troją, aby zdobyć zaufanie konsumenta i zachować go przy sobie na długi czas. Mimo, iż negatywnie oceniamy działania marketingowców, częściej sięgamy po znane produkty. Okazuje się, że bez względu na to, jak bardzo nie lubimy reklam, będą miały one na nas wpływ tak długo, jak długo będzie istniała sprzedaż.

Brak komentarzy: