wtorek, 6 listopada 2007

Banner – efektywna forma reklamy

W 1994 roku na stronach magazynu HotWired pojawił się pierwszy banner reklamowy. Początkowo bannery stanowiły statyczną grafikę, jednak ze względu na błyskawiczny rozwój reklamy internetowej szybko ewoluowały do formy animowanej. Obecnie bannery tworzone w technologii Flesh intrygują swoją formą i niejednokrotnie przypominają spoty telewizyjne. Od początku stanowią jedno z najważniejszych narzędzi przekazu medialnego i efektywną formę reklamy w internecie. W obecnych czasach użytkownicy są podirytowani masową ilością różnych form reklamy banerowej w sieci i często nie zwracają na nią uwagi. Aby nasz banner był skuteczny i zainteresował użytkownika, zawsze musimy przeprowadzić dokładną analizę reklamowanego produktu i formy w jakiej może zaistnieć w sieci. Projektowanie bannerów wymaga wnikliwej znajomości reklamowanego produktu, stąd istotny jest kontakt projektanta z osobą znającą prezentowany produkt i jego odbiorców.

Skuteczny banner to taki, który przyciągnie wzrok internauty. Osiągnąć to można na kilka sposobów: poprzez dobranie odpowiednich kolorów, intrygującą treść lub też jej brak, efektowną grafiką czy też animacją. Niektórzy z designerów uważają, że nieprzeciętnie złożona i barwna grafika wystarczy, aby osiągnąć zamierzony cel, jakim jest wyświetlenie reklamowanej strony (produktu). Jednak to za mało. Banner taki może go zachwycić, ale nie niosąc za sobą żadnych informacji merytorycznych reklamowanego produktu, nie skłoni go do sprawdzenia co się kryje dalej. Grafika ma służyć ozdobie i być w pełni podporządkowana przekazywanej treści. Banner reklamowy przyniesie nam zysk i osiągnie postawiony cel tylko wtedy, gdy jako priorytet postawimy sobie przekaz. Od strony technicznej musimy pamiętać, aby całość nie rozrosła się do gigantycznych rozmiarów. Zasada jest prosta: im mniejszy rozmiar, tym szybciej banner załaduje sie na stronie. Bannery o dużych rozmiarach i długim czasie ładowania mogą być po prostu niezauważone lub czas ich ładowania zniechęci użytkownika do oczekiwania na jego przekaz. Oczywiście rozmiar bannera jest uzależniony od jego wymiarów, a co za tym idzie formy (banner, billboard, skyscraper, itd). W sieci można znaleźć liczne informacje dotyczące specyfikacji technicznej dla reklamodawców i przygotowania reklamy do emisji.

Treść przekazywana przez reklamę powinna być ciekawa, intrygująca i podświadomie wymuszająca kliknięcie. Idealna intrygą okazuje się być tu forma pytająca tekstu. Przeprowadzane badania w tym kierunku potwierdzają, iż forma pytająca treści podnosi skuteczność reklamy bannerowej nawet o 16%. Oczywiście nie zawsze taka forma jest możliwa do wykonania czy też odpowiednia dla prezentowanego produktu. Reasumując, tekst musi wzbudzić u użytkownika ciekawość, co też kryje za sobą nasz banner. Obok treści skuteczność naszej reklamy może podnieść zastosowanie animacji. Musimy tu jednak pamiętać o tym, iż priorytetem jest dla nas treść, a nie forma. Animacja musi przyciągać oko, a zarazem przekazywać i uwypuklać treść. Przesadzona i rozbudowana animacja może tylko spowodować, że drastycznie zwiększy się rozmiar naszej reklamy w kilobajtach i spowolni jej załadunek. Nikt nie będzie czekał na reklamę. Wracając do grafiki pamiętajmy o kolorystyce. Banner reklamowy nie powinien zlewać się z resztą strony, gdyż zginie w jej wnętrzu, a jednocześnie nie powinien drastycznie razić naszych oczu.

Według badań przeprowadzonych przez firmę Gemius SA najbardziej lubianą formą reklamy internetowej jest
button (32% respondentów), na drugim miejscu w tym rankingu znalazł się link sponsorowany oraz banner ( po 29%) i na trzecim billboard (27%). Formy takie jak: toplayer, pop-under, pop-up, interstitial i brandmark, a więc wszystkie wyskakujące, rozwijające się kreacje, cieszą się najmniejszą sympatią. Co zresztą nikogo przecież nie dziwi. Podsumowując, banner reklamowy musi być projektem przemyślanym pod kątem grafiki, formy i marketingu. Dobry banner to wynik dobrego projektu.

Formy bannerowe - rozumiane jako reklama umieszczona w określonym miejscu w strukturze strony. Wyróżniamy tu następujące rodzaje kreacji:

Banner - jest to zazwyczaj prostokątny napis reklamowy, zawierający np: nazwą firmy, logo lub reklamę produktu. Najstarsza forma reklamy internetowej. Zdecydowanie mniejsza od billboardu. Rozmiar:468x60.

Billboard - Najpopularniejsza obecnie forma reklamy internetowej. Billboard – poziomy prostokąt, zwany też dużym bannerem. Rozmiar:750x100.

Button - Miniatura reklamowa. Ciężko określić jej standardowe rozmiary. Często zamawiana pod konkretny wymiar. Pozwala na prezentację reklamy na bardzo małym obszarze. Rozmiar: 100x100.

Reklama pionowa. Nazywana drapaczem lub wieżowcem. Prezentowana zazwyczaj po prawej stronie serwisów internetowych. Rozmiar:180x400lub160x600.

Toplayer - to z jęz. angielskiego reklama internetowa o dowolnym kształcie, w formie animacji z możliwością zawarcia efektów dźwiękowych, wyświetlana nad treścią strony (na przezroczystej warstwie nałożonej na witrynę) w dowolnym jej miejscu przez określony czas.

Brak komentarzy: