sobota, 1 grudnia 2007

Jak nazwać i gdzie ulokować swoją stronę?

Nosisz się z zamiarem publikacji swojej witryny www w sieci. Masz już opracowaną stronę tematyczną serwisu i dokładnie wiesz, jakiego typu treści będziesz na niej publikował. Właściwie cała strona jest już wykonana i tylko czeka na swój debiut – nie licząc ostatnich, drobnych poprawek. Pozostało tylko jeszcze wybranie nazwy i zarejestrowanie domeny, pod którą umieścisz swoją stronę oraz podjęcie decyzji w sprawie hostingu. Zarówno wybór domeny, jak i firmy hostingowej okazuje się nie być bez znaczenia dla późniejszej pozycji, jaką Twoja strona uzyska w wyszukiwarkach.

Zastanówmy się zatem, jakie cechy powinna mieć dobra nazwa dla Twojej domeny? Oto kilka wskazówek:

1. Nazwa domeny nie powinna być za długa – krótką nazwę dużo łatwiej zapamiętać, a w końcu chodzi o to, żeby jak najwięcej osób zapamiętało adres do Twojej strony.

2. Domena powinna być łatwa do zapamiętania – możemy wykorzystać tutaj jakieś skojarzenie tematem, który podejmujemy na swojej stronie www lub też możemy skupić się na oryginalności nazwy tak, aby była intrygująca a przez to ogólnie pamiętana.

3. Nazwa domeny powinna być łatwa do wymówienia – tylko wtedy możesz mieć pewność, że jej nazwa wypowiadana z ust do ust doprowadzi kolejnych użytkowników właśnie do Twojej strony, a nie do strony o podobnie brzmiącym adresie.

4. Nazwa domeny powinna być łatwa do zapisania – to znacznie ułatwi rozpowszechnianie informacji na jej temat potencjalnie zainteresowanym internautom.

5. Domena powinna być unikalna – tzn. taka, która nie powtarza się wielokrotnie, jak nazwy restauracji za czasów PRL ... W każdym mieście można było wtedy znaleźć przybytek o nazwie „Adria”.

Podsumowując – nazwa domeny nie musi bezpośrednio odnosić się do tematyki, jaką będziesz prezentował na swojej stronie www, ważne jest natomiast aby była ona rozpoznawalna, oryginalna, łatwa do zapamiętania, zapisania i przekazania innym. Teraz nie pozostaje Ci już nic innego, jak tylko wybór domeny dla swojego serwisu. Następnie musisz sprawdzić, czy wybrana przez Ciebie domena jest „wolna”, tzn. czy już ktoś wcześniej nie wpadł na ten genialny pomysł. Takiej weryfikacji można dokonać na stronie http://www.dns.pl, korzystając z dostępnej na niej „Przeglądarki domen”. Wystarczy wpisać w przeglądarce wybraną nazwę domeny i zaznaczyć interesujące Cię typy domen, np.: .pl, .com.pl, .org.pl, info.pl, net.pl itd. Po przyciśnięciu przycisku „SPRAWDŹ” uzyskasz informację, czy dana domena jest już zarejestrowana, czy też nie. Kolejny etap, to rejestracja wybranej domeny – w obecnej chwili domenę możesz zarejestrować w prawie każdej firmie hostingowej. Kiedyś było to możliwe tylko w NASK.

Kolejna ważna decyzja, to wybór odpowiedniej usługi hostingowej dla Twojej strony. Obecnie na rynku znaleźć można setki firm świadczących usługi hostingowe, co znacznie utrudnia podjęcie ostatecznej decyzji. Oto kilka ważnych czynników, które należy wziąć pod uwagę, przy wyborze usługi hostingowej:

1. W jakiej technologii wykonana jest Twoja strona? Czy jest to czysty HTML + CSS? Czy też zaawansowana technologia przetwarzająca dane zbierane na stronie od internautów? W przypadku prostej strony wykonanej w prostym HTML'u wystarczy prosty, niezbyt skomplikowany serwer, chociaż zawsze należy brać pod uwagę możliwość rozwijania się witryny z czasem. W drugim przypadku serwer musi obsługiwać odpowiednie oprogramowanie – bez tego ani rusz. Tak więc przed wyborem hostingu musisz dokładnie zapoznać się z ofertą, pamiętając jednocześnie o swoich potrzebach.

2. Generowany ruch na stronie – będziesz miał kilkanaście czy kilka tysięcy wejść dziennie? Od tego zależy generowany ruch na koncie, tzw. TRANSFER, za który się płaci. Jeżeli Twoi goście będą generować większy ruch na stronie niż ten, który opłaciłeś, to Twoja strona zostanie zablokowana przez Twojego Providera lub będziesz zmuszony dodatkowo zapłacić.

3. Bazy danych – przed podjęciem decyzji musisz wiedzieć z jakich baz danych i w jakiej ilości będziesz korzystał. Każda dodatkowa baza danych to przeważnie dodatkowy koszt.

4. Kwestia bezpieczeństwa – musisz się zastanowić, na ile informacje zawarte na Twojej stronie są dla Ciebie cenne. Jeżeli odpowiedź będzie brzmiała „BARDZO”, musisz poszukać takiego usługodawcy, który zapewni maksymalne bezpieczeństwo Twojej stronie.

5. I najważniejsze – jaki koszt jesteś w stanie ponieść? Wszystkie udogodnienia oczywiście kosztują, dlatego niezbędne jest znalezienie równowagi pomiędzy potrzebami a kosztami.

A jaki wpływ na pozycjonowanie Twojej strony będzie miał hosting? Jeśli wybrana przez Ciebie firma dopuszcza na swoich serwerach witryny o treści nietolerowanej przez wyszukiwarki, to adres IP takiego hosta może być „zabanowany” przez wyszukiwarki, przez co ucierpi na tym Twoja strona. Ponadto dobra usługa hostingowa to brak przerw w dostępie do witryny, obsługa nawet dużego ruchu na stronie, częste wykonywanie kopii stron znajdujących się na serwerze co zwiększa bezpieczeństwo. Wszystkie te cechy razem powodują, że strona jest przyjazna dla swoich gości i ogólnie dostępna, co z pewnością wpłynie korzystnie na jej pozycję.

Brak komentarzy: