Reklama od dawna gości w internecie – stopniowo przybierając coraz to nowe formy. Obecnie w sieci internetu dostępnych jest wiele form reklamowych, różniących się między sobą kształtem, rozmiarem, sposobem wykonania, sposobem dostarczenia jej do odbiorcy, i wieloma innymi szczegółami. Dlatego, aby reklama w sieci była skuteczna, trzeba dobrać odpowiednią jej formę do oczekiwanych rezultatów. W tym artykule znajdziesz opis dostępnych w sieci form reklamowych, który z pewnością ułatwi Ci podjęcie decyzji o wyborze konkretnej formy reklamowej:
banner tradycyjny – graficzna reklama o określonych wymiarach (468 x 60). Najczęściej umieszczana jest na górze strony. Kliknięcie w baner najczęściej automatycznie przenosi użytkownika na stronę reklamowanego banerem serwisu. Wszystkie kliknięcia w baner są przeważnie rejestrowane w statystykach. Baner wykonywany jest w technologii Adobe Flash. Cechy, jakie powinien posiadać skuteczny baner reklamowy:
- wygląd wyróżniający go na tle strony, „przyciągający oko”
- zwięzła treść, zachęcająca odbiorcę do interakcji
- niezbyt długa animacja – aby nie nudziła odbiorcy
- krótki czas ściągania banera – waga maksymalnie do 20 Kb
baner pływający – jw., reklama osadzona na stałe w jednym miejscu monitora, niezależnie od tego czy strona jest przewijana przez użytkownika, czy też nie.
skyscraper tradycyjny – graficzna reklama dynamiczna zorientowana pionowo, umieszczana najczęściej po prawej stronie ekranu. Może przybierać różne rozmiary, w przedziale od 120x600 do 160x600 px. Waga tego typu reklamy nie powinna przekraczać 25 Kb. Po kliknięciu w skyscraper na ekranie pojawia się animowana reklama w większym formacie, o dynamicznej, niezbyt długiej sekwencji.
billboard tradycyjny - tzw. „megabaner” - graficzna reklama dynamiczna , umieszczana na górze strony . Przyjmuje rozmiary od 620x100 do 750x100px.
boks śródtekstowy – graficzna reklama dynamiczna, umieszczana wewnątrz treści prezentowanych na stronie. Występuje w rozmiarach od 300x125 do 300x250px.
e-mailing , tzw. „newsletter”– to listy rozsyłane do użytkowników kont pocztowych – najczęściej w formie plików .txt lub html. Ważnym elementem kampanii mailingowej jest odpowiedni dobór grupy docelowej, z uwzględnieniem ich preferencji i zainteresowań. Ta forma reklamy pozwala dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców z konkretną informacją, co bardzo zwiększa jej skuteczność.
pop-up i pop-under – graficzna reklama dynamiczna emitowana woddzielnym oknie przeglądarki po wejściu użytkownika na danąstronę. Pop-up wyświetla się na wierzchu okna przeglądarki, pop-under pod spodem głównego okna przeglądarki (w ten sposób
kontakt z reklamą odbiorca ma dopiero po zamknięciu przeglądarki).
spot internetowy, tzw. „intertistial” - graficzna reklama w formie pełnoekranowej animacji. Można zawrzeć w niej plik dźwiękowy. Reklama taka całkowicie przykrywa treść strony.
toplayer – jedna z najefektywniejszych i obecnie najczęściej stosowanych w internecie graficzna reklama w formie animacji, w której można zawrzeć plik dźwiękowy. Realizowana na przezroczystej warstwie, nałożonej na serwis w przeglądarce internetowej. Jest ona wyświetlana nad treścią strony, w dowolnym jej miejscu. Może posiadać z góry ustalony rozmiar lub też wypełniać całe okno przeglądarki. Najczęściej wykonany jest w technologii Macromedia Flash w połączeniu z Java Script. Po krótkiej animacji na stronie internetowej pozostaje element reklamowy z aktywnym łączem do strony reklamodawcy lub możliwością kolejnego odtworzenia animacji.
tapeta, tzw. „watermark” - reklama graficzna, wyświetlana na całej stronie serwisu jako tło treści. Najczęściej zawiera LOGO lub daną kreację reklamodawcy. Często wchodzi w skład złożonych akcji reklamowych.
akcje sponsoringowe– np. umieszczanie sponsorowanych artykułów w serwisach internetowych; prezentacja loga sponsora, znaki wodne czy organizacja konkursów w sieci i inne.
programy partnerskie( PP) – systemy, umożliwiające zarabianie w internecie poprzez oferowanie usług lub towarów, świadczonych przez firmy w zamian za z góry ustalone wynagrodzenie.
reklama w wyszukiwarkach – linki sponsorowane, umieszczane w sąsiedztwie tzw. wyników organicznych, np. system AdWords wyszukiwarki Google.
Informacje zawarte w powyższych, krótkich opisach form reklamowych dostępnych obecnie w sieci, są bardzo ogólne. Pamiętać należy o tym, że każda firma zajmująca się realizacją reklam internetowych, posiada zestaw reguł technicznych dla każdego rodzaju reklamy (tzw. specyfikację) według których dana reklama musi być wykonana, aby mogła być emitowana w sieci. Do najważniejszych elementów, określanych w takich specyfikacjach, zaliczamy:
1. Rozmiar reklamy.
2. Wagę reklamy.
3. Czas odtwarzania się animacji – jeżeli jest to reklama dynamiczna.
4. Technologia, w jakiej dana reklama może być wykonana.
5. Sposób spakowania poszczególnych plików, składających się na całą reklamę.
Przed zamówieniem wykonania reklamy należy zapoznać się z techniczną specyfikacją reklam firmy, z której usług chcemy skorzystać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz