wtorek, 12 listopada 2013

Skuteczność marketingu szeptanego

Buzz marketing, czyli po polsku marketing szeptany, to specyficzne działania e-marketingowe podejmowanie w Internecie (bardzo często w mediach społecznościowych), które mają na celu wytworzenie w kliencie pozytywnych odczuć względem marki bądź też usługi oraz podtrzymywanie tego w taki sposób, by konsumenci sami, z chęcią opowiadali o naszym produkcie pozytywne rzeczy, rekomendując go innym. Popularne hasło mówi, że reklama kłamie. Ale co, jeżeli do zakupu towaru czy skorzystania z usługi dowiemy się od zadowolonego innego klienta - znajomego czy członka rodziny?


To bardzo trudne przekonać kogokolwiek, by sam z siebie zaczął promować nasz produkt, ale jeżeli już to się uda, to zyskujemy naprawdę spory atut na rynku. Nie ma nic ważniejszego niż naprawdę zadowolony konsument, który docenia to, co mu oferujemy. Dzięki temu tworzy się swego rodzaju sieć pozytywnych relacji, bowiem marketing szeptany nie może się w najmniejszym stopniu opierać się na negatywach.

Inną, niezwykle popularną i skuteczną odmianą buzz marketingu jest marketing wirusowy - w dzisiejszych czasach, kiedy prawie każdy użytkownik sieci posiada co najmniej kilka kont na portalach społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter - udostępnianie, dzielenie się, komentowanie zabawnych czy wciągających treści jest czymś powszechnym i praktycznie każdy się z tym spotkał. Już sama nazwa tej dziedziny Internetu wskazuje, że pewne elementy rozchodzą się w sieci niczym wirusy, rozprzestrzeniając się i "zarażając" kolejne osoby, przy czym nadal musimy pamiętać, że wszystko to dzieje się dobrowolnie i wzbudza pozytywne emocje. Tylko dobre, ładnie "zapakowane" treści spodobają się w social mediach i będą podawane dalej - to świetne plakaty, zabawne filmy, błyskotliwe hasła reklamowe są siła marketingu wirusowego i go napędzają. Najbardziej widocznym efektem dobrego marketingu wirusowego jest fakt, że pewne hasła, zawołania, sytuacje z sieci wchodzą do użycia w świecie realnym np. w języku.

Znane osobistości - gwiazdy czy celebryci - to również jeden ze środków, którymi można się wspomagać przy promowaniu wizerunku produktu. W ostatnich latach bardzo wzrosło znaczenie "ambasadorów marki", potocznie nazywanych twarzami produktu. Dzisiaj każda poważna marka kosmetyków czy perfum zatrudnia popularną aktorkę czy piosenkarkę, aby ta nie tylko wystąpiła w reklamie, ale również zachwalała zapach na spotkaniach, w wywiadach, a może i prywatnie.

Warto odnotować sukces blogerów i blogerek modowych. W Internecie łatwo jest zauważyć znaczący wzrost popularności anonimowych wcześniej osób, które na popularnych platformach blogowych recenzują i opisują produkty z dziedziny mody czy kosmetyków. Z czasem, to firmy same zaczynają zgłaszać się do najpopularniejszych osób z tej grupy, aby te przybliżyły swoim czytelnikom czy też widzom (kiedy mamy do czynienia z wideoblogami) zalety danego produktu.

Wszystkie te działania marketingu szeptanego opierają się na pozytywnych emocjach przekazywanych dalej i dalej.

Brak komentarzy: