poniedziałek, 9 grudnia 2013

Strategia marketingowa

Posiadanie dobrze skonstruowanej strategii marketingowej to niezbędny element służący do odpowiedniego zarządzania przedsiębiorstwem.

Strategią marketingową nazywamy proces, podczas którego firma koncentruje swe zasoby na szansach stworzonych przez rynek. Za pomocą działań przedsiębiorstwo dąży do osiągnięcia wyznaczonych celów rynkowych, którymi mogą być np. zwiększenie sprzedaży, stworzenie trwałej przewagi konkurencyjnej, powiększenie osiąganych zysków, zdobywanie nowych rynków czy stworzenie pozytywnego wizerunku marki. Oto najważniejsze fazy budowania strategii marketingowej.


Pierwszą z nich jest analiza otoczenia i potencjału firmy, która służy ujawnieniu zarówno szans rozwoju, jak i zagrożeń. Powinno się jej poddać otoczenie polityczne, ekonomiczne, technologiczne, konkurencyjne, demograficzne oraz prawne. Badanie otoczenia możemy wykonać m.in. wykorzystując metodę analizy SWOT: Strengths and Weaknesses (mocne i słabe strony), Opportunities, and Threats (możliwości i zagrożenia działania). Głównym zadaniem ten analizy jest identyfikacja tendencji i warunków, które mogą oddziaływać na realizację strategii przedsiębiorstwa. Każda zmiana na rynku może mieć ogromny wpływ na przedsiębiorstwo. Przewidywanie i zaplanowanie wcześniej odpowiednich działań jest bardzo istotne.
Kolejnym ważnym punktem jest określenie celów strategicznych, czyli tego, co firma chce osiągnąć, działając w danym otoczeniu. Oprócz celów ekonomicznych (tj. wzrost sprzedaży, wprowadzenie na rynek nowego rodzaju produktów itp.), wyróżnia się także cele psychograficzne, które zmierzają do kształtowania postaw potencjalnych nabywców. Cele powinny być zgodne z założeniami reguły SMART: konkretne (simple), mierzalne (measurable), zgodne ze strategią firmy (achievable), realistyczne (relevant) oraz umieszczone w określonym przedziale czasu (timely defined).

Kolejnym elementem jest wybór rynku docelowego. Grupę ludzi, do których chcemy dotrzeć, można określić za pomocą segmentacji, czyli podziału konsumentów na względnie jednorodne grupy, na podstawie wybranego kryterium.

Następnie należy sformułować marketing-mix, a więc dobrać odpowiednio takie instrumenty marketingowe jak: produkt, cena, dystrybucja i promocja. Te poszczególne elementy powinny być rozpatrywane jako całość.

Należy pamiętać o tym, że każdy etap tworzenia kampanii marketingowych powinien być odpowiednio kontrolowany oraz optymalizowany.

Brak komentarzy: